آي هاف طونطي يرظ اولض

اه بقالي مدة ما دونتش وصراحة عايز ارجع ادون بكثافة
عشان التدوين بيريح


دلوقتي انا مستفز
واحد صحبي طلعلي من شات الفيس بوك زي القضاء المستعجل وانا باجهز روحي للنوم
اداني فيديو كنت حاخدعة واقوله اتفرجت سلام
لولا انه اصر 
اتفرجت وكانت الصدمة
 اتصدموا دلوتقي احسن وبعد الفيديو نكمل 
http://www.facebook.com/video/video.php?v=114154451972218
الفيديو من علي الفيس بوك خش اتفرج يا مواطن وارجع لي


دول خريجي معهد سياحة وفنادق والمفروض يكونوا مؤهلين للعمل كمرشدين سياحيين في مصر
مصر الي هي اكبر بلد سياحي في العالم
مصر يعني الهرم والحنطور وبرج الحمام والزحام والسخام 
وكل التاريخ والحضارة الي واجعين دماغنا بيها ولا شفناها ولا حسيناها
ورآصني يا قدع!
انا قاهرني حاجتين :
1- انهي نظام تعليم خرج البني ادمين دول من تانية اعدادي اساساً!؟
2- انا مقهور علي خريجي اداب تاريخ وتربية تاريخ


صدف مرتين في حياتي اشوف اتنين من خريجي قسم التاريخ واقابلهم ويكلموني بدون سابق معرفة
ناس متحدثين كويسين وعندهم معرفة رائعة بالتاريخ واللغة
غير كدة ناس محترمه وجامعيين
حتصدموا لما تعرفوا ان واحد من الي قابلتهم كان كمسري في اوتوبيس نقل عام
والتاني عامل نظافة في مكتبة اسكندرية
كل ده بسبب ان بلدنا زي الفل بتاكل ولادها وبتدمرهم


لما يطلع لي 500 حمار من الي في الفيديو
ويطلع لي 50 بني ادم خريج تاريخ 
الحمير يشتغلوا مرشدين والبني ادمين يخدموا ع الحمير
تبقي دي بلد؟

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشيب

اقصوصات الغربة الجنوبية

وحدي